01 September 2008

Kenapa Saya Masih Gunakan Windows

Saya merupakan pengguna Ubuntu yang tegar..segala tugas-tugas harian melibatkan komputer saya gunakan Ubuntu. Namun saya masih lagi menggunakan "dual-boot" bersama dengan Windows hanya kerana 1 perkara.

Linux masih tiada lagi perisian penyuntingan video. Jika pada Windows saya gunakan EditStudio 4 ataupun Ulead, saya sentiasa tercari-cari dan mencuba beberapa perisian penyuntingan video untuk Linux antaranya adalah Cinelerra. Namun ianya tidak mencapai apa yang saya inginkan.

Saya berharap sekiranya ada diantara anda semua mengetahui perisian-perisian yang dimaksudkan oleh saya, sila hubungi saya.Untuk mencuba perisian Cinelerra, buka Terminal masukkan arahan berikut :

Untuk pengguna Ubuntu 8.04
sudo wget http://repository.akirad.net/dists/hardy.list -O /etc/apt/sources.list.d/akirad.list

Untuk pengguna Ubuntu 7.10
sudo wget http://repository.akirad.net/dists/gutsy.list -O /etc/apt/sources.list.d/akirad.list

Kemudian tekan kekunci ENTER, selepas itu masukkan arahan berikut pula
wget -q http://repository.akirad.net/dists/akirad.key -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update

Tekan kekunci ENTER, kemudian masukkan arahan untuk memasang Cinelerra
sudo apt-get install cinelerra-generic

Kemudian tekan kekunci ENTER. Selesai...

8 comments:

Anonymous said...

hmmm...2 la pasal...aku dh try cinnelera nih...tp mcm xstabil jerk...huhu

En.Lanun said...

@melayubuntu : ye....kadangkala dia "hang" ntah la...dia punya tool pun terlalu komplikated sangat. Macam nak buat filem Holywood plak rasanya :-)

Anonymous said...

saya rasa, jahshaka adalah sesuai untuk en Lanun....sebab saya pernah menghadiri kurusus jahshaka.. agak bagus..walaupun masih ada beberapa kelemahan...

En.Lanun said...

Terima kasih....nanti saya akan mencubanya..boleh berikan link berkaitan dengan Jahshaka tu? Hehehe...bukan ape, kalu diberi lagi bagus, tak payah mencari :-p

Anonymous said...

saya bukanlah org yang mahir sgt dlm video editing..tp sy diberi peluang untuk menghadiri training open source - gimp dan jahshaka anjuran tmpt keje sy (goverment)..agak menyeronokkan jgk ms tu.. tp skg sy mmg dah lama x guna lepas training tu, sb mmg bukan bidang sy..so en lanun boleh la mencuba...manalah tau sesuai untuk en lanun..
link - http://jahshaka.org/

En.Lanun said...

@wan-adlan : Terima kasih...dilihat dari screenshot jahshaka saya teruja ingin mencubanya, namun setakat ini saya tidak menjumpai pakej *.deb untuk Ubuntu Hardy Heron. ------------------Rujuk pada : http://repo.jahshaka.org/ubuntu/

Saya terbaca di dalam satu forum yang mengatakan perisian ini hanya boleh dipasang menggunakan Wine pada Ubuntu 8.04-----Rujuk : http://jahshaka.org/forum/ubuntu-8-04-hardy-vs-t1783.html

Saya telah memasangnya..software tersebut dipasang dengan baik. Namun ianya tidak dapat memainkan video yang mahu di edit. Saya mencuba fail berformat *.avi (dan belum lagi mencuba yang lain) di harap saudara sudi memberikan pandangan. :-)

Anonymous said...

maaf en.lanun.. saya sudah lama tidak menggunakan jahshaka.. tetapi untuk install dalam ubuntu.. mungkin en.lanun boleh lihat disini..
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=241950
selain tu en.lanun boleh mencuba Kdenlive dan Kino..

Anonymous said...

Terima kasih di atas informasi tersebut...saya akan mencubanya :-)

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Memberikan Komen.