28 November 2008

Memasang EXE Pada Ubuntu


Di sini akan saya kumpulkan informasi mana-mana perisian pada Windows yang saya sendiri mencubanya pada Ubuntu. Untuk pemasangan fail *.exe pada Ubuntu, pada masakini terdapat 2 pilihan iaitu menggunakan CrossOver ataupun Wine. CrossOver pula terbahagi kepada 2 iaitu satu untuk pemasangan perisian dan satu lagi untuk pemasangan permainan pc.

Setiap kali ingin mencuba pemasangan saya, menjadi pilihan saya adalah CrossOver. Ini kerana CrossOver adalah perisian kormesil atau premium, pendek kata kena bayar. Jadi CrossOver punya kestabilan adalah lebih dipercayai daripada Wine. Namun demikian, tidak semestinya CrossOver dapat mengatasi Wine. Kerana ada juga perisian Windows yang tidak serasi dengan CrossOver tetapi dapat berjalan dengan baik pada Wine.

INFO :

1. Percuma.
2. Amat mudah penggunaanya.
3. Laman web http://www.winehq.org/





1. Berbayar (namun banyak terdapat di torent mahupun pada rapidshare.com malah melalui emailkan kepada saya...hehehe)
2. Juga mudah, tapi sukar sikit berbanding Wine apabila mencuba buat pertama kali.

Oleh demikian, saya akan sentiasa mengemaskini entri-entri di bawah ini dari masa ke semasa.
====================================================================
  1. Memasang NextFTP Pada Ubuntu
  2. Jet Audio Pemain Audio Serbaboleh
  3. Dreamweaver MX 2004 Pada Ubuntu
  4. Photoshop 8 CS Me Pada Ubuntu


1 comments:

Anonymous said...

Aku dah cuba wine tapi ada sesetengah program tak dapan install mcm adobe dreamweaver cs3, macromedia, lagi satu pernah install tvuplayer tak?

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Memberikan Komen.