28 November 2008

Convert Video Pada Ubuntu

Saya pernah mengeluarkan artikel berkaitan cara untuk convert format video pada Ubuntu. Ianya menggunakan satu arahan pada Terminal. Mungkin ada yang tidak menghafal atau hilang salinan mentera yang harus di"paste" pada terminal untuk menukar format-format video.

Usah tercari-cari atau lupakan saja...dan jangan membuang masa mengodek arkib-arkib artikel saya berkaitan dengan cara menukar format video yang pernah saya buatkan itu.

Kini saya ingin berkongsikan satu lagi cara mengubah, atau menukar format video pada Ubuntu. Kali ini adalah perisian yang dikenali sebagai WinFF. Ya! ianya adalah GUI. Tidak lagi menggunakan terminal dan memasukkan arahan-arahan yang sukar dihafal. Perisian ini sungguh mudah dan cara kegunaannya sama sebagaimana kebanyakan perisian-perisian "video converter" pada platform Windows.









Mahu mencuba perisian ini? Apa yang perlu anda lakukan?

1. Elok anda menjelajah laman web pembangun perisian ini terlebih dahulu untuk sessi suaikenal dengan perisian ini di http://www.biggmatt.com/winff/
1.a (tak perlu la mencari dimana mahu download fail *.deb WinFF ini kerana ianya agak sukar dijumpai..hehehe)

2. Apa yang perlu anda lakukan adalah... Pergi ke Applications > Accessories > Terminal. Kemudian taippkan arahan berikut :
sudo apt-get install ffmpeg faac
diikuti dengan menekan kekunci ENTER. Tunggu hingga selesai, kemudian tutupkan tetingkap Terminal.

3. Kemudian...untuk memudahkan anda yang menghadapi masalah (rujuk 1.a) saya telah uploadkan satu fail *.deb maka tidak perlu anda susah-susah untuk "compile" dan sebagainya. dapatkan disini http://www.filedropper.com/winff
password zipnya adalah : www.mydungun.net

4. Double klik sahaja pada fail winff_0.43-0ubuntu1~ppa1h_i386.deb untuk melakukan pemasangan WinFF ini.

Kemudian anda boleh lancarkan perisian ini melalui Application > Sound & Video > Video Converter (WinFF)

1 comments:

Anonymous said...

tq boss... baru siap donlod..jap agi nk test.....

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Memberikan Komen.