12 November 2008

Pertandingan Impress Seluruh Terengganu

Kerajaan Negeri Terengganu dengan kerjasama Pusat ICT BESTARI.COMM (Bescomm) seluruh negeri Tereangganu akan menganjurkan pertandingan mencipta slaid menggunakan OpenOffice Impress. Ini adalah sebahagian galakan kearah pembangunan Sumber Terbuka, sememangnya negeri Terengganu menjadi perintis pertama kearah itu dan sedang dalam proses "memformat" semua kakitangan kerajaan negeri Terengganu dengan pelbagai sumber terbuka. Antaranya dengan menubuhkan Pusat ICT Bestari.Comm ini diseluruh negeri untuk menganjurkan kursus Pengenalan Linux dan penerangan dari masa ke semasa berkaitan Linux dan Sumber Terbuka.

INFO PERTANDINGAN IMPRESS

- Terbahagi Kepada 2 Kategori
  • Sekolah Rendah
  • Sekolah Menengah
- Sebanyak 45 Pusat Bescomm terlibat.
- 270 pelajar sekolah rendah dan 270 pelajar sekolah menengah menyertainya.
- Hadiah utama RM1500 setiap kategori.

Konsep Pertandingan
- Peserta akan diberikan Kursus Penggunaan Impress selama 2 hari di seluruh Pusat Bescomm.
- Perseta diberikan tempoh 2 minggu untuk menyiapkan satu "projek" yang akan diberikan. Projek boleh dibuat di rumah atau di Pusat Bescomm.
- Peserta akan menghantar "projek" dan sesi pembentangan dijalankan.
- 2 peserta terbaik di mana (1 orang dari 1 kategori) akan dipilih dan dihantar ke pertandingan akhir di Kuala Terengganu.
- Menggunakan OpenOffice pada platform OpenSUSE. Namun begitu boleh juga digunakan pada lain-lain distro.

SAYA?
Saya sendiri terlibat sama, seramai 12 peserta akan di"kursus"kan oleh saya. Insyaallah saya akan lakukan dengan bersungguh-sungguh dan terbaik untuk anak-anak didik saya memahami dan menguasai serta seterusnya memenangi pertandingan tersebut. Anda semua doakan.


Pemasangan OpenSUSE 11 yang dipakejkan bersama OpenOffice 3.0 sudah dilakukan oleh saya untuk kursus dan pertandingan tersebut.

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Memberikan Komen.