02 December 2008

XMMS Pada Ubuntu 8.10

Install XMMS Pada Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex / Install XMMS On Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex

Sudah beberapa hari saya mencari info untuk pemasangan XMMS (pemain audio kegemaran) pada Ubuntu 8.10 ini. Saya pernah mencuba melakukan kaedah pemasangan sebagaimana pada artikel saya sebelum ini Install XMMS On Ubuntu 8.04 namun ianya tidak berjaya :-p

Saya cuba melayari forum ubuntu dan mendapat "suggestion" supaya mencuba memasukkan arahan sebegini pada terminal
sudo apt-get install xmms2
Ianya berjaya dipasang, namun tiada sebarang ikon XMMS yang keluar pada Application Bar. Saya tekan kekunci ALT+F2 dan cuba run "xmms2" namun tiada apa-apa yang berlaku. Terus "remove" dan mencari lagi sehinggalah saya menjumpai sesuatu dan akhirnya berjaya.

XMMS terpasang dan dilancarkan pada Ubuntu 8.10 saya.

Anda pun mahu? Di sini saya sediakan "source code" yang telah di"compile"kan untuk anda xmms_1.2.11-1_i386.deb (klik untuk muatturun). Kemudian dwi-klik untuk lakukan pemasangan.

Setelah selesai, (sememangnya tiada ikon@shortcut pada Application Bar. Tekan kekunci ALT+F2 taipkan "xmms" kemudian Run. Anda juga boleh buatkan satu shortcut@launcher untuk memudahkan anda membuka XMMS dilain kali.

Di sini juga diberikan pilihan sekiranya anda mahu update XMMS anda setelah selesai pemasangan.

Buka TERMINAL

sudo apt-get build-dep flac
Tekan kekunci ENTER
mkdir ~/build
Tekan kekunci ENTER
cd ~/build
Tekan kekunci ENTER
apt-get source flac
Tekan kekunci ENTER
cd flac-1.2.1
Tekan kekunci ENTER
./configure
Tekan kekunci ENTER
make
Tekan kekunci ENTER
cp src/plugin_xmms/.libs/libxmms-flac.so ~/.xmms/Plugins
Tekan kekunci ENTER
cd
Tekan kekunci ENTER
rm -rf ~/build
Tekan kekunci ENTER

SELESAI...........

3 comments:

Anonymous said...

waduh.... aku puas doh cari... cam ner nok pasang xmms ni kat 8.10... akhirnye... en lanun make it real.... haha tq boh...

En.Lanun said...

[@thedoctor]: Sama-sama, saya sendiri pun pada mulanya agak sukar juga mencari info berkaitan ini.

Anonymous said...

ada problem la..tuan rumah bleh ajar nak settel kn tak..sy baru dlm dunia linuxing nie..dah repeat step 2-3 kali still tak bleh gak..

make[3]: *** [charset.lo] Error 1
make[3]: Leaving directory `/home/faizal/build/flac-1.2.1/src/plugin_xmms'
make[2]: *** [all-recursive] Error 1
make[2]: Leaving directory `/home/faizal/build/flac-1.2.1/src'
make[1]: *** [all-recursive] Error 1
make[1]: Leaving directory `/home/faizal/build/flac-1.2.1'
make: *** [all] Error 2

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Memberikan Komen.